• Zespół Szkół im. B. Prusa w Częstochowie

    Zespół Szkół im. B. Prusa w Częstochowie

  • Zespół Szkół im. B. Prusa w Częstochowie

    Zespół Szkół im. B. Prusa w Częstochowie

  • Zespół Szkół im. B. Prusa w Częstochowie

    Zespół Szkół im. B. Prusa w Częstochowie

  • Technik chłodnictwa i klimatyzacji

    Technik chłodnictwa i klimatyzacji - Nowość!!!

  • Elektroniczne systemy pojazdów samochodowych

    Technik Elektronik - Elektroniczne systemy pojazdów samochodowych

  • Elektroniczne systemy pojazdów samochodowych

    Technik Elektronik - Elektroniczne systemy pojazdów samochodowych

  • Mechatronik

    Technik Mechatronik

  • Mechatronik

    Technik Mechatronik

  • E-sport i grafika w wirtualnej rzeczywistości

    Fototechnik z innowacją: E-sport i grafika w wirtualnej rzeczywistości

  • Fotograf

    Fotograf

  • Technik geodeta

    Technik geodeta

  • Technik geodeta

    Technik geodeta

  • drukarz

    Chcesz mieć dobrze płatną pracę zostań drukarzem

  • drukarz

    Drukarz

  • Elektroniczne systemy pojazdów samochodowych

    Monter Elektronik - Elektroniczne systemy pojazdów samochodowych

  • Operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej

    Operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej

  • Mechanik monter maszyn i urządzeń

    Mechanik monter maszyn i urządzeń



Obecnie w Zespole Szkół im. B. Prusa realizowane są trzy innowacje pedagogiczne.

 

Młodzież kształcąca się w zawodzie fototechnik realizuje innowacje:

" Fotografia reklamowa podstawą współczesnego świata" oraz " Edukacja dziennikarsko-filmowa".

Młodzież kształcąca się w zawodzie technik elektronik realizuje innowację- " Elektroniczne systemy inteligentnego budynku"- (więcej informacji znajduje się pod linkiem)

 

Od roku szkolnego 2017/2018 wprowadzone zostaną  do realizacji kolejne innowacje:

"E - sport i grafika w wirtualnej rzeczywistości" w zawodzie fototechnik 

oraz

" Elektroniczne systemy pojazdów samochodowych" w zawodzie technik elektronik.

 

Innowacja pedagogiczna

„Fotografia reklamowa podstawą współczesnego świata.”

realizowana w Zespole Szkół im. B. Prusa od 1 września 2015 roku na kierunku fototechnik.

 

We współczesnym świecie  reklamę widzimy i słyszymy wszędzie. Dlatego tak ważnym jest,  aby młody człowiek który wkracza w dorosłe, zawodowe życie  potrafił tworzyć dobrą reklamę, jak również prawidłowo ją odbierać. W tworzeniu reklamy ważne jest wiele aspektów: chwytliwy slogan, kolor,  obraz  problemy etyczne.

Wprowadzając innowację pedagogiczną  "Fotografia reklamowa podstawą współczesnego świata" w naszej szkole, pragniemy- wykorzystując korelacje międzyprzedmiotowe ( język polski, język angielski, WOK, etyka, przedmioty zawodowe, geografia -  przygotować teoretycznie i praktycznie ( współpraca z Agencjami Reklamowymi) młodzież do tworzenia dobrych reklam.

Młodzież kształcąca się w zawodzie  Fototechnik ma możliwość znalezienia pracy między innymi w laboratoriach kryminalistycznych, wydawnictwach, archiwach, może otworzyć własną działalność gospodarczą związaną z oprawą graficzną uroczystości, może również podjąć pracę w agencjach reklamowych.

Przeglądając stanowiska pracy w agencjach reklamowych stwierdzamy, iż młodzież kształcąca się w zawodzie Fototechnik spełnia wymagania stawiane osobom, które pragną podjąć pracę na następujących stanowiskach: Content manager , Copywriter, Dekorator marketu.

Absolwenci mogą  również kontynuować naukę na Uczelniach Ekonomicznych, na których obecnie powstają kierunki związane z reklamą.

Realizując innowację młodzież będzie miała do wyboru naukę w zakresie rozszerzonym: języka angielskiego, języka polskiego i geografii.

Bardzo prężnie rozwijającą się dziedziną fotografii są zdjęcia produktowe- packshot.  Rozszerzając treści programowe w przedmiotach zawodowych właśnie  tej dziedzinie poświecimy wiele uwagi. W przedmiotach techniki fotograficzne, cyfrowa obróbka obrazu i projekty multimedialne poszerzymy treści dotyczące fotografii katalogowej i produktowej, obróbki cyfrowej i projektów multimedialnych.

W ramach wykonywania zdjęć reklamowych i katalogowych wzbogacimy treści o:

·       Packshot standardowy- klasyczne zdjęcie przedmiotu, pozbawione cieni o dużej głębi ostrości, wyjściowe do tworzenia katalogów, ulotek reklamowych, plakatów

·       Packshot 3D wykonany z 36 zdjęć co 10̊ , jest to fotografia trójwymiarowa każdy obraz możemy obracać, przybliżać oglądać detale.

·       Panoramy sferyczne z wykorzystaniem techniki HDR, idealne do prezentowania wnętrz np. restauracji, studia fotograficznego, pensjonatu itp.

 

Ciekawą dziedziną fotografii, także bardzo atrakcyjną dla młodzieży, są zdjęcia z zakresu estetyki fotografii mody. Również w tym zakresie poszerzymy treści z przedmiotów techniki fotograficzne, cyfrowa obróbka obrazu i projekty multimedialne. W ramach wykonywania zdjęć reklamowych wzbogacimy treści o:

·       Zdjęcia fashion- celem ich jest prezentacja strojów, ubrań, biżuterii, obuwia, dodatków oraz całej stylizacji. Przedmioty prezentowane są na modelce.

·       Zdjęcia glamour- podkreślają atrakcyjny wygląd, obiektem głównym jest modelka, a strój tylko podkreśleniem całej stylizacji

·       Zdjęcia beuty- akcentują urodę, włosy, oczy, usta bardzo bliskie kadry bardzo drobne szczegóły, zdjęcia te mają za zadanie zaprezentowanie fryzury, makijażu, działanie kosmetyków.

 

Sesję fotografii mody wykonywane będą zarówno w studio jak i w plenerze. Zajęcia będą wzbogacone o podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu stylizacji fryzur i wizażu fotograficznego.

 

                                                                                         B. Tryba

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„Edukacja dziennikarsko-filmowa”

Będzie realizowana w  Zespole Szkół im. Bolesława Prusa od 1 września 2015 roku na kierunku fototechnik

Wszechobecność mediów we współczesnym świecie wymaga przygotowania do ich świadomego odbioru, a upowszechnienie Internetu sprawia, że coraz większego znaczenia nabierają kompetencje pozwalające na twórcze i aktywne wykorzystanie Sieci.

Innowacja programowa pod nazwą Edukacja dziennikarsko - filmowa  pozwala na wszechstronną i wielopoziomową interpretację wybranych tekstów kultury, a także umożliwia kształcenie niezbędnych, tak potrzebnych w dorosłym życiu,  umiejętności docierania do różnych źródeł wiedzy, jej gromadzenia, porządkowania i syntetyzowania.

Wprowadzając w naszej szkole innowację pedagogiczną  "Edukacja dziennikarsko-filmowa", pragniemy-wykorzystując korelacje międzyprzedmiotowe ( język polski, język angielski, WOK, WOS, etyka, przedmioty zawodowe)- przygotować teoretycznie i praktycznie ( współpraca z dziennikarzami, twórcami mediów) młodzież do tworzenia artykułów prasowych, prezentacji multimedialnych, krótkich filmów reklamowych.

Realizując innowację „Edukacja dziennikarsko filmowa” młodzież będzie mogła wybrać naukę w zakresie rozszerzonym z języka polskiego, języka angielskiego, wiedzy o społeczeństwie.

Treści zawarte w podstawie programowej wzbogacone będą  o następujące zagadnienia : umiejętność pisania form publicystycznych: felietonu, reportażu, artykułu prasowego , wywiadu, recenzji; rozumienie pojęć związanych z dziennikarstwem i filmem; charakteryzowanie konwencji artystycznych i wskazanie ich przejawów w dziełach filmowych: realizm, ekspresjonizm, impresjonizm, neorealizm, awangarda, socrealizm, postmodernizm; etyka w pracy dziennikarza, twórcy mediów; wybrane zagadnienia z psychologii i socjologii.

Wraz z rozwojem technologii w XXI wieku obok tradycyjnego reportażu prasowego spopularyzował się gatunek fotografii nazwany streetphoto – fotografia wykonywana w przestrzeni publicznej dokumentująca życie codzienne. Nasi uczniowie -pod okiem doświadczonego fotografa, Kamila Pawlika, (nagradzanego w konkursach streetphoto w kraju i za granicą, należącego do międzynarodowego kolektywu zrzeszającego najciekawsze postacie tego nurtu fotografii)-będą:  

ü  poszerzać znacząco znajomość warsztatu fotografa 

ü   prowadzić  stronę internetową  dokumentującą ich działalność w terenie

ü  uczestniczyć w wykładach prowadzonych przez edukatorów ze świata szeroko pojętego reportażu.

Celem zajęć z zakresu edukacji filmowej będzie wspieranie działań mających na celu tworzenie filmu ze znajomością wszystkich zasad oraz warsztatu. Ponadto dostęp do dorobku polskiej, europejskiej i światowej sztuki filmowej oraz wspieranie rozwoju artystycznego naszych uczniów.

W ramach innowacji Edukacja  Dziennikarsko-filmowa uczniowie będą realizować następujące treści:

ü  Fotografia i film – wspólne początki

ü  Scenariusz filmowy

ü  Język filmu

ü  Obsługa, ustawienia i ruchy kamery

ü  Oświetlenie planu zdjęciowego

ü  Montaż

ü  Dźwięk w filmie

ü  Zdjęcia i efekty specjalne

ü  Praca na planie filmowym

 

Renata Wojciechowska

Spacer od Częstochowy do Częstochówki.

                W dniu 26 września b.r. odbyła się klasowa wycieczka po Częstochowie. Jej celem było rozwijanie naszej pasji - fotografii oraz poznanie historii miasta.

                O godzinie 9:50 wszyscy zebraliśmy się pod zabytkowym, najstarszym  kościołem w Częstochowie pw. świętego Zygmunta.

             

Po sprawdzeniu listy obecności i wysłuchaniu kilku przydatnych informacji na temat  świątyni,  udaliśmy się kilkanaście metrów dalej do kamienicy z przepięknym witrażem.

Po sfotografowaniu jednego z piękniejszych i zagadkowych miejsc jakie widziałam w naszym mieście, przeszliśmy na drugą stronę ulicy, czyli na plac, który od czasów średniowiecza pełnił funkcję rynku Starej Częstochowy - dzisiejszy Stary Rynek. Spędziliśmy tam kilkanaście minut słuchając historii tego miejsca i robiąc pamiątkowe fotografie. Następnie ruszyliśmy Alejami Najświętszej Maryi Panny w stronę Jasnej Góry ciągle słuchając ciekawostek na temat budynków, kamienic czy znanych ludzi Częstochowy

Po drodze obejrzeliśmy z zewnątrz filharmonię, którą zbudowano na miejscu synagogi  i kilka kamienic. Wszystko upamiętniliśmy na zdjęciach.

Nasz spacer skończył się na Rynku Wieluńskim, który pełnił funkcje rynku Częstochówki, gdzie mogliśmy posłuchać historii związanych z tym miejscem.

 

Podczas drogi na przystanek autobusowy wstąpiliśmy do Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w celu obejrzenia wystawy fotograficznej uczniów naszej szkoły.
                Wycieczka zakończyła się ok. godziny 11:30. Miło spędziłam czas w towarzystwie kolegów        i koleżanek z klasy oraz naszymi opiekunami - Panią Barbarą Trybą i Panem Krzysztofem Roratem. Uważam, że taka forma zajęć lekcyjnych jest dużo ciekawsza i przyjemniejsza, niż standardowe lekcje w szkole. Mam nadzieję, że to nie ostatnie wspólne wyjście.

                                                                                                                     Julia Śliwakowska.

 

Reklama społeczna

Reklama społeczna- mająca na celu wywołanie zmian społecznie pożądanych. W Polsce największą organizacją zajmującą się szeroko rozumianą reklamą społeczną jest Fundacja Komunikacji Społecznej (dawna Fundacja Reklamy Społecznej). W Europie Zachodniej na większą skalę działają między innymi holenderska Stichting Ideele Reclame i brytyjskie Central Office of Information, przy czym to drugie jako powiązane z brytyjskim rządem zajmuje się nie tylko reklamą społeczną, wcześniej również np. promocją euro. Z kolei w Stanach Zjednoczonych szczególną rolę w tym zakresie odgrywa Ad Council. Firmą znaną ze swoich reklam społecznych jest Beneton.

CIEKAWOSTKA:W listopadzie 1997 roku, tzn. w czasie trwania kampanii  Powstrzymać przemoc domową, o 170% względem miesięcy poprzednich wzrosła liczba połączeń z Niebieską Linią.

Przykładowe reklamy zrealizowane w Polsce:

tolerancja: Muzyka Przeciwko Rasizmowi (ta kampania łączy różne elementy marketingu społecznego)

edukacja, kultura: Cała Polska czyta dzieciom.

zdrowie, bezpieczeństwo: Płytka wyobraźnia to kalectwoProwadzę – jestem trzeźwy.

Aleksandra Gruntowska kl.IIIcT

 

Reklamy społeczne wykonane przez naszych uczniów.

 

 

 fot. Angelika Nalewajka kl.IIcT

 

fot. Karolina Majewska kl.IIcT

 

 

fot. Dominika Popielewska kl.IIIcT

 

 fot. Wiktoria Dembska kl.IIIcT

 

fot. Wiktoria DEmbska kl.IIIcT

 

 

 


 

Kontrasty

Kontrasty to nie tylko różnice między najjaśniejszymi, a najciemniejszymi miejscami fotografowanego obiektu, nie tylko między barwami, czy między czymś nieruchomym a poruszającym się, możemy również w obrazie uchwycić kontrasty społeczne. Jak kontrast rozumieją uczniowie klasy II c T? 

 

projekt: Angelika Nalewajka kl.IIc

 

 

projekt Oliwia Furch kl.IIc

 

projekt: Oliwia Kucharczyk kl.IIc

 

projekt: Sylwia Mościńska kl.IIc

 

projekt: Sylwia Mościńska

 

 

Cykl zdjęć reportażowych, których  głównym celem jest promocja zawodu.

Fotoreportaż Oliwii Furch "W zakładzie fryzjerskim"

 

 

 Fotoreportaż Dylana Ciwińskiego "Wydrukuj przyszłość"

 

 

 

 

 

 

 

 

Spotkanie z absolwentką Pauliną Kwiatkowską

10 lutego b.r. uczniowie klasy II c technikum realizujący innowację "Reklama podstawą współczesnego świata" spotkali się z absolwentką naszej szkoły Pauliną Kwiatkowską.

 

 

 Obecnie Paulina studiuje w Wyższej Szkole Europejskiej w Krakowie. Zaprezentowała młodzieży swoje prace i zwróciła uwagę na olbrzymią rolę reklamy we wszystkich aspektach życia. 

Poniżej prezentujemy wybrane prace Pauliny.

 

Pierwsze próby plakatu reklamowego po plenerze w Łodzi.

 

 projekt i realizacja Konrad Pochwat kl.IIcT

 

 

  projekt i realizacja Kacper Pyka kl.IIcT

 

 

 

  projekt i realizacja Oliwia Furch kl.IIcT

 

Klasa I c T w ramach realizacji innowację pedagogiczną: " Edukacja dziennikarsko-filmowa"  uczestniczy w prelekcjach filmowych w ramach Kina Młodego Widza.

Główne cele projektu:

  • uświadomić młodej widowni inne niż tylko rozrywkowe znaczenie kina w kulturze współczesnej;
  • dać młodzieży wiedzę o kinie jako dziedzinie sztuki (z uwzględnieniem formy i treści);
  • zaprezentować kino jako swojego rodzaju „okno na świat", jako źródło informacji o świecie i ludziach;
  • wykazać powiązania z innymi dziedzinami kultury i sztuki;
  • rozwinąć zdolność i chęć samodzielnej, krytycznej oceny dzieła filmowego;
  • zapoznać młodych widzów z ciekawymi pozycjami polskiej i zagranicznej (a zwłaszcza europejskiej) kinematografii;
  • zachęcić do intensywniejszego a jednocześnie mądrego kontaktu z kinem;
  • zainteresować repertuarem pozakomercyjnym i prasą filmową;

Pierwsza projekcja odbyła się 15 listopada b.r. Uczniowie oglądali film pt. " Klasa" 

 

 

 

Śladami Andrzeja Wajdy.